بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

۷۵ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

قوطی کنسرو دور ریختنی نیست | جاقاشقی با قوطی کنسرو

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲ ب.ظ

قوطی کنسرو دور ریختنی نیست | جاقاشقی با قوطی کنسرو

 

قوطی‌های کنسرو مواد غذایی مختلف مانند رب، ذرت آماده در اغلب خانه‌ها دور ریخته می‌شوند. اما می‌توان با کمی وقت و سلیقه، این وسایل دور ریختنی را تبدیل به وسایل کاربردی منزل کرد. امروز قصد داریم با چند قوطی کنسرو و یک تخته چوب کوچک جاقاشقی زیبا و جاداری بسازیم تا علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست و استفاده دوباره از وسایل دورریختنی، با کمترین هزینه جاقاشقی زیبایی مطابق با سلیقهٔ خودمان در خانه درست کنیم.

وسایل مورد نیاز برای جاقاشقی

قوطی کنسرو خالی ۶ عدد
تختهٔ چوب کوچک ۱ عدد
رنگ اکریلیک آبی ۱ عدد
رنگ اکریلیک سفید ۱ عدد
قلمو ۱ عدد
پیچ ۸ عدد
پیچ‌گوشتی ۱ عدد
نوار چرم مصنوعی ۵۰ سانت

مراحل ساخت جاقاشقی با قوطی کنسرو

ابتدا قوطی کنسرو را بشویید و در فلزی آن را به طور کامل از بدنه قوطی جدا کنید، برچسب‌های دور بدنهٔ قوطی را از آن جدا کنید سپس آن را به خوبی خشک کنید.

برای رنگ‌آمیزی بدنهٔ قوطی بهتر است از رنگ اکریلیک استفاده کنید زیرا این رنگ روی تمام سطوح قابل استفاده است و به راحتی می‌توانید قوطی کنسرو فلزی و تخته چوبی را با آن رنگ کنید. ابتدا رنگ آبی و سفید را با یکدیگر مخلوط کنید تا رنگ آبی کمرنگی به دست بیاید می‌توانید از یک یا دو قطره آب برای ترکیب بهتر رنگ استفاده کنید. سپس با قلمو رنگ را دور تا دور بدنهٔ قوطی کنسرو بزنید و تمام قوطی‌ها را به این صورت رنگ کنید. آنها را به صورت برعکس در محیط خانه قرار دهید تا رنگ به خوبی خشک شود.

بیشتر بخوانید:

با این چراغ خواب، دیگه خواب به چشمات نمیاد

یک تجربه آسان برای شروع دوخت و دوز | کیف پارچه‌ای کوچک

تختهٔ چوب را با سمباده کمی بسابید تا بدنه آن به خوبی صاف شود سپس تخته را نیز با رنگ مشابه قوطی‌ها رنگ کنید و اجازه دهید تا رنگ به خوبی خشک شود. بهتر است ۲۴ ساعت صبر کنید تا از خشک شدن آن مطمئن شوید.

بعد از خشک شدن قوطی‌ها و تخته چوبی،‌ آنها را به وسیله پیچ به یکدیگر متصل کنید و با پیچ‌گوشتی به خوبی آنها را به بدنه تخته چوبی وصل کنید تا محکم شود.

۲۰ سانت از نوار چرمی را با قیچی جدا کنید و انتهای آن را سوراخ کنید و پیچ را از آن رد کنید. سپس مطابق تصویر نوار را به بدنهٔ تخته چوبی وصل کنید تا شبیه به دستگیره شود. از محکم بودن پیچ روی بدنهٔ تخته چوبی مطمئن شوید.

در ادامه ۶ عدد نوار چرمی ۵ سانتی را با چاقو جدا کنید و با استفاده از ماِژیک سفید،‌ کلمات: قاشق،‌ چنگال، چاقو،‌ کارد،‌ قاشق چایخوری،‌چنگال میوه را روی آن بنویسید و به بدنه هر قوطی بچسبانید.

جاقاشقی زیبا شما آماده است،‌ می‌توانید آن را روی کابینت بگذارید و از استفاده و تماشا آن لذت ببرید.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

تنگی نفس بعد از کرونا آزارتان می‌دهد؟ این مطلب می‌تواند کمکتان کند

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰ ب.ظ

تنگی نفس بعد از کرونا آزارتان می‌دهد؟ این مطلب می‌تواند کمکتان کند

اگر از آن دسته افرادی هستید که تازه به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید و مدتی است هنوز از عوارض آن رنج می‌برید، حتما می‌دانید که برخی عوارض آن تا مدتی درگیرتان می‌کند. برای مثال تنگی نفس که جزو لاینفک این بیماری است، می‌تواند تا مدت‌ها در شما احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی درباره این امر معتقد است تجربه مجدد تنگی نفس بعد از ترخیص از بیمارستان امری طبیعی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی چون در ایام ابتلا بنیه زیادی از دست می‌دهید، طبیعی است که مدتی پس از بیماری هم تنگی نفس داشته باشید و چون تنگی نفس برای شما ایجاد اضطراب و استرس می‌کند باز همین هم خود زمینه‌ساز بدتر شدن موضوع است. حفظ خونسردی و فراگیری راه‌حل‌های مناسب، بهترین راه برای مدیریت تنگی نفس است. طبق اعلام این سازمان، تنگی نفس پس از پایان بیماری با افزایش تدریجی فعالیت‌ها و تمرین‌های تنفسی بهتر می‌شود؛ اما مسلما روش‌ها و تکنیک‌هایی هم هستند که می توانند در از بین بردن این حالت تاثیرگذار و بهبوددهنده باشند. اما با راهکارهایی که سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌دهد باید بهتر شوید. در واقع وضعیت‌های مختلفی هستند که می‌توانند تنگی نفس را کاهش دهند. همه آن‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک می‌تواند به شما بیشتر کمک کند. اگر با وجود انجام این روش‌ها باز هم شرایط فرقی نکرد، پس دیگر لازم است با پزشکتان و یا یک متخصص ریه در این خصوص صحبت کنید.

تمرینات تنفسی

روش‌هایی که می‌توانند به شما در رفع تنگی نفس کمک کنند، عبارتند از:

۱- خوابیدن بغل با سر بالا. به این صورت که به پهلو بخوابید و در زیر سر خود یک متکا بگذارید تا سر و گردن شما را مقداری بالاتر نگه دارد. زانو باید کمی خم باشد.

۲- نشستن خمیده رو به جلو پشت یک میز. به این صورت که به صورت خمیده رو به جلو پشت یک میز بنشینید، از کمر به جلو خم شوید به گونه ای که سر و گردن بر روی متکا قرار گیرند و بازوهایتان بر روی میز باشد. این کار را می‌توانید بدون متکا هم امتحان کنید.

۳- نشستن خمیده رو به جلو (بدون میزی در جلو). روی یک صندلی بنشینید، به جلو خم شوید و بازوهایتان را بر روی ران یا دسته صندلی قرار دهید. آکاس

۴- ایستاده خمیده رو به جلو. در حالی که ایستاده اید به سمت جلو خم شده به لبه پنجره یا هر سطح ثابت دیگری تکیه دهید.

۵- ایستادن با تکیه‌گاهی در پشت. پشت خود را به یک دیوار تکیه دهید و دست‌ها را در کنارتان قرار دهید. تقریبا یک فوت پاهایتان را از دیوار دور کنید و کمی از هم فاصله بدهید.

تنفس کنترل‌شده

یک راه موثر برای از بین بردن تنگی نفس، داشتن تنفس کنترل شده است. تنفس کنترل شده به شما کمک می‌کند آرام باشید و نفس کشیدنتان را خودتان کنترل کنید. برای این کار در وضعیتی راحت که تکیه‌گاهی وجود داشته باشد، بنشینید. یک دست را روی سینه و دست دیگر را روی شکم قرار دهید. چشم‌هایتان را اگر به شما آرامش می‌دهد ببندید (در غیر این صورت آن‌ها را باز نگه دارید) و بر روی تنفس خود تمرکز کنید. به آرامی از طریق بینی نفس بگیرید و یا با دهان اگر این کار برایتان غیرممکن است و سپس آن را از دهان بیرون دهید. در حالی که نفس می‌گیرید متوجه می‌شوید که دستی که بر روی شکم است بیشتر از دستی که روی سینه قرار دارد بالا می‌رود. سعی کنید خیلی تقلا نکنید و نفس‌هایتان آرام و نرم و بدون تنش باشد.

بیشتر بخوانید:

به بیماران کرونایی چه غذاهایی بدهیم؟

بخور و نخورهای دوران کرونا | ویتامین‌ها و مکمل‌ها را بخوریم یا نه؟!

تنفس مرحله به مرحله

یک راه دیگر داشتن تنفس مرحله به مرحله است. این کار زمانی موثر است که فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که نیاز به تقلای بیشتری دارند یا زمانی که شما با تنگی نفس مواجه می‌شوید، مانند بالا رفتن از پله‌ها یا بالا رفتن از یک تپه. این را هم به یاد داشته باشید که نیازی نیست برای بهتر شدن عجله کنید. سعی کنید فعالیت خود را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا بتوانید آن را بدون خسته شدن یا تنگی نفس در انتها انجام دهید. قبل از تلاش برای انجام فعالیت نفس بگیرید، مثل قبل از بالا رفتن از پله‌ها. در حین انجام فعالیت، نفس خود را بیرون بدهید؛ مثل زمانی که دارید از پله ها بالا می‌روید. بهتر است از بینی نفس بگیرید و از دهان بیرون بدهید.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

چگونه محل کارمان را در دوران کرونا ضدعفونی کنیم؟

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹ ب.ظ

چگونه محل کارمان را در دوران کرونا ضدعفونی کنیم؟

 

چند ماهی هست که با شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه زندگی همه مردم در جهان دچار تغییر شده، کسب‌وکارها هم دستخوش دگرگونی شده‌اند. با شیوع این ویروس بسیاری از کارها و مشاغل به حالت تعلیق درآمدند و یا تعطیل شدند.

بسیاری از کارفرمایان برای جلوگیری از انتشار ویروس دستورالعمل‌های خاصی اعلام کردند. برای مثال برخی از حرفه‌ها که نیاز به حضور فیریکی نداشتند از سوی کارفرمایان تبدیل به دورکاری شدند و کارمندان می‌بایست از منزل وظایف مربوط به حرفه خود را انجام دهند. اما در این میان آن‌ دسته از افرادی که هنوز برای انجام کارشان مجبورند در محل کار حاضر شوند در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند. به این ترتیب باید روش‌هایی به کار گرفت تا خطرات ابتلا به بیماری در محیط کار کاهش یابد.

چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مسأله‌ای که باعث ترس بیشتر از این ویروس می‌شود، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد؛ از آنجا که این ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف مانند سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی زنده بماند، رعایت نکات بهداشتی و پاک‌سازی سطوح در برابر کرونا امری ضروری است. قبل از هر چیز شستن دست‌ها نباید در محیط کار فراموش شود. وسایل و سطوحی که با آن‌ها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۷۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود. مقداری محلول روی میز کار اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت، میز را تمیز کنید. با توجه به محدودیت در محیط کار برای تمیز و ضدعفونی کردن می‌توانید از دستمال یک‌بار مصرف حوله‌ای استفاده کنید. برای تمیز و ضدعفونی کردن کیبورد، دستمال را آغشته به محلول ضدعفونی کنید، دقت کنید که دستمال بیش از حد خیس نشود. سپس روی کیبود و موس را تمیز کنید. فراموش نکنید که سیستم را برای ضدعفونی کردن خاموش کنید. بین دکمه‌های کیبورد و درزها را می‌توانید با یک گوش پاک‌کن آغشته به محلول ضدعفونی تمیز کنید. ضدعفونی کردن تلفن را نیز نباید فراموش کنید، برای ضدعفونی کردن تلفن نیز مانند تمیز کردن موس و کیبورد عمل کنید.

مورد بعدی دستگیره‌های در، پنجره، کمد، کلیدهای برق و دکمه‌ی آسانسور هستند که در تماس با افراد است و امکان آلوده شدن آن‌ها به ویروس کرونا بالا است؛ بنابراین باید این نقاط نیز مرتب تمیز و ضدعفونی شوند. برای مبلمان اداری که از جنس پارچه‌ای هستند، شاید استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن مناسب نباشد. بهترین راه ضدعفونی کردن مبلمان اداری پارچه‌ای، استفاده از بخارشور است. به کمک این دستگاه به راحتی می‌توانید ترکیبات چرب و روغنی که بستر ویروس هستند و بر روی سطوح پارچه‌ای برجای مانده‌اند را از بین ببرید. اگر هر یک از موارد نام برده شده در دسترس‌تان نبود، بهترین روش از بین بردن ویروس کرونا استفاده از محلول رقیق شامپو و آب است که گزینه مناسبی برای شستن سطوح پارچه‌ای است. می‌‌توانید بعد از شست‌وشوی وسیله خود، آن را در مقابل نور آقتاب قرار دهید. سطل زباله اتاق کار نیز باید مرتب خالی شود. در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید و قبل از هر بار استفاده آن را تمیز بشویید. سعی کنید در حین کار تنقلات مصرف نکنید و یا در صورت استفاده قبل از خوردن هر چیزی، حتماً دست‌ها را بشویید. در محل یا دفتر کارتان حتما آشپزخانه‌ای هم هست. برای ضدعفونی آشپزخانه بهتر است یک چک لیست تهیه کنیم. برای مثال میزهای غذاخوری، سینک، شیرآلات، اجاق گاز، دستگیره مایکروویو، جعبه دستمال کاغذی، ظرف صابون مایع و صابون جامد، در یخچال، کف‌پوش آشپزخانه، چای‌ساز، قوری، قهوه‌جوش، قفسه نگه‌دارنده ظروف، کلمن و ظروف غذاخوری از جمله چیزهایی هستند که در این چک لیست باید قرار بگیرند تا همه همکاران بعد از استفاده از آن‌ها موظف به ضدعفونی وسایل استفاده شده باشند.

سرویس بهداشتی محل کار نیز از جمله جاهایی است که می‌تواند انتقال‌دهنده ویروس به طرز خطرناکی باشد. چک لیست نظافت سرویس بهداشتی عبارت است از: دستگیره در ورودی سرویس بهداشتی، سطل زباله، شیر آب، شیلنگ آب، ظرف صابون مایع، آینه، کف دستشویی، سینک، توالت فرنگی، توالت ایرانی، نگه‌دارنده دستمال توالت، دست خشک‌کن، دکمه روشن و خاموش لامپ، دکمه روشن و خاموش هواکش و دکمه سیفون. در عین حال اگر در دفتر کارتان اتاق جلسات و کنفرانس هم هست و مجبورید برای هماهنگی امور و کارها از این اتاق استفاده کنید باید مواردی را برای ضدعفونی این اتاق رعایت کنید. لازم است میز کار و صندلی‌ها، کنترل تلویزیون، صفحات لمسی، پروژکتور، ریموت پروژکتور، دکمه بلندگو و تنظیم صدا، وایت برد، ماژیک و پاک‌کن وایت برد، پوینتر و کامپیوتر را پس از هر بار استفاده و حضور همکاران در اتاق، ضدعفونی کنید.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین تفاوت‌های کرونا با آنفولانزا چیست؟

کارمندان چه کنند؟

شما به عنوان کارمندی که موظف به حضور در محل کار هستید، باید خودتان نکاتی را رعایت کنید. اول اینکه به وجود مواد و محلول‌های ضدعفونی در محل کار اکتفا نکنید و همواره محلول و ژل ضدعفونی همراهتان باشد و ماسک خود را در محیط کار از صورت برندارید. دست‌های خود را هر ۳۰ دقیقه یک بار بشویید. وسایل شخصی خود را در محیط کار همان طور که گفته شد ضدعفونی کنید. فاصله اجتماعی (۲ متر) را با همکاران و مشتریان حفظ کنید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود اجتناب کنید و در گودی بازوی خود سرفه یا عطسه کنید. از دست زدن به سطوحی که اغلب مردم به آن دست می‌زنند، اجتناب کنید و به جای دست دادن، دوستانه دست تکان دهید یا برآمدگی آرنج را به همدیگر بزنید. اگر فکر می‌کنید که به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اید و علایمی مثل تب، سرفه یا مشکل در تنفس و یا حتی علائم خفیفی دارید، حتماً در خانه بمانید تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.  اگر در محل کار علائمی را مشاهده کردید، خود را از دیگران جدا کرده و به خانه بروید، و در صورت امکان از استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار و تاکسی اجتناب کنید.

کارفرمایان چه کنند؟

اما اداره خدمات کانادا دستورالعمل‌هایی برای حفاظت از جان افراد در محیط‌های کاری وضع کرده و از کارفرمایان خواسته آن‌ها را اجرا کنند که این دستورالعمل‌ها برای ما در ایران نیز کم‌و‌بیش قابل اجراست. برای مثال کارفرمایان موظف هستند امکانات و مواد تمیزکننده لازم را برای حفظ و نگهداری یک محل کار تمیز و ایمن فراهم کنند. آن‌ها باید دسترسی به تسهیلات شست‌وشوی دست را فراهم کرده و محفظه‌های حاوی مواد ضدعفونی کننده را در مکان‌های خاصی در سراسر محل کار قرار دهند. کارفرمایان باید مطمئن شوند که مناطق پر رفت‌وآمد در محل کار و سطوحی که به کرات لمس می‌شوند روزی دو بار ضدعفونی می‌شوند. آن‌ها باید محصولات تمیزکننده برای کارمندان فراهم کنند تا آنان بتوانند فضای کار خود را تمیز و ضدعفونی کنند.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

چاشنی ترش غذاهای ایرانی | طرز تهیه آبغوره

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷ ب.ظ

تهیه آبغوره در منزل

آبغوره یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های سالاد شیرازی و خورش‌های ایرانی است. در بین آبغوره‌های موجود در بازار، آبغوره خانگی نسبت به آبغوره کارخانه‌ای، به دلیل کیفیت عالی و طعم دلچسبی که دارد طرفداران بیشتری دارد. در اوایل فصل تابستان، که فصل چیدن غوره‌های آبگیری است، بازار خرید غوره و تهیه آبغوره خانگی حسابی داغ است. اما مراحل تهیه آبغوره خانگی چیست؟ و چطور می‌توان آبغوره‌ای با کیفیت تهیه کرد که خیلی زود کپک نزند و برای مدت طولانی قابل نگهداری باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل تهیه این چاشنی ترش و نکات نگهداری آن آشنا شوید.

طرز تهیه آبغوره خانگی

بهترین آبغوره برای آب‌گیری، آبغوره‌های درشت و آبدار است که هسته ندارد یا هسته آن کوچک است. معمولاً از غوره عسگری برای تهیه آبغوره استفاده می‌شود. به طور تقریبی از  هر دو کیلو غوره حدود  یک و نیم لیتر آبغوره به دست می‌آید. البته این میزان بستگی به اندازه غوره ها و میزان آبدار بودن آنها دارد.

برای شروع ابتدا غوره‌ها را پاک کنید و بشورید. دقت کنید تا ساقه غوره به خوبی جدا شده باشد تا طعم آبغوره گس نشود. بعد از شستن غوره‌ها، ابتدا آنها را داخل آبکش بریزد تا آب اضافی آن خارج شود،‌ سپس غوره‌ها را روی پارچه پهن کنید تا  کامل خشک شوند. اگر غوره‌ها در هنگام آبگیری خیس باشند، آبغوره به سرعت کپک می زند.

در ادامه غوره‌ها را داخل مخلوط کن بریزید و خیلی کوتاه میکس کنید. کافیست تا غوره‌ها کمی له شوند. دستگاه آبمیوه گیری نیز برای آبگیری غوره‌ها مناسب است اما  غوره به مرور زمان تیغه آن را کند می‌کند.

بعد از میکس شدن، غوره‌ها را داخل یک کیسه نخی بریزد و آن را فشار دید تا کاملاً آب غوره از تفاله آن جدا شود. بهتر است از دستکش استفاده کنید تا پوست دست در تماس با آبغوره نسوزد.

بیشتر بخوانید:

یک کیلوگرم ماست خانگی چقدر تمام می‌‌شود؟

بهترین چاشنی برای رنگ و طعم غذا ایرانی | طرز تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی

بعد از صاف شدن، آبغوره را داخل قابلمه بریزد و کمی نمک روی آن بپاشید سپس روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بهتر است آبغوره زمان زیادی روی گاز نباشد تا غلیظ و ترش نشود.

در هنگام جوش آمدن آبغوره کفی روی آن جمع می‌شود که با قاشق باید آن را بگیرید تا رنگ آبغوره کدر نشود. بهتر است از کفگیر سوراخ‌دار برای جدا کردن کف آبغوره استفاده کنید.

بعد از سرد شدن آبغوره،‌ آن را در بطری های شیشه ای یا پلاستیکی تمیز و خشک بریزید و در آن را نبندید تا گاز آبغوره از آن خارج شود. معمولاً بین یک تا دو روز زمان لازم است تا گاز به طور کامل خارج شود. اگر گاز از آبغوره جدا نشود،‌ بعد از یکی الی دو روز سطح مایهٔ داخل بطری کم می‌شود و در صورت وجود گاز زیاد احتمال ترکیده شدن ظرف آبغوره وجود دارد. بعد از خارج شدن گاز آبغوره، در شیشه را محکم ببندید تا هوا وارد ظرف آبغوره نشود. می توانید با کمی آرد و آب،‌ خمیری درست کنید و دور در بطری بچسبانید و یا با چسب نواری آن را محکم ببندید. آکاس

آبغوره را داخل یخچال یا پشت پنجره نگه داری کنید و در هنگام استفاده ظرف آن را تکان ندید تا لردهای جمع شده در کف ظرف با آب صاف آبغوره مخلوط نشود. در طی زمان و در تماس با نور خورشید رنگ آبغوره از سبزی به قرمزی تغییر رنگ می دهد و هر چه آبغوره کهنه‌تر باشد رنگ آن تیره‌تر است.

 

برای آشنایی با طرز تهیه آبغوره اینجا کلیک کنید.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

هشت مسیر پرطرفدار برای ایرانگردی

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶ ب.ظ

هشت مسیر پرطرفدار برای ایرانگردی

از نظر جهانگردان در ایران هشت مسیر پرطرفدار ایرانگردی وجود دارد که ایرانیان بیش از بسیاری از مسیرهای جذاب دیگر علاقه به پیمودن آن دارند. البته این هشت مسیر لزوماً به معنای اهمیت ویژه آنها نیست اما جهانگردان آنها را بر اساس علاقه ایرانیان انتخاب کرده و برنامهٔ پیشنهادی سفر به آنها را شماری از کارشناسان جهانگردی مجرب تدوین کرده‌اند.

مسیر شمارهٔ‌ ۱- شمال

تهران- چالوس- کلاردشت (۲ شب)
رامسر (۱ شب)
لاهیجان (۱ شب)
رشت (۱ شب)
بندرانزلی (۱ شب)
آستارا (۱ شب)- تهران

بیشتر بخوانید:

سفر به سرزمین کلوت‌ها

یک فهرست کوچک برای سفر به دریاچه‌های ایران

مسیر شمارهٔ‌ ۲- شمال غربی

تهران- انزلی- رشت (۱ شب)
آستارا- خلخال (۱ شب)
سرعین (۳ شب)- تهران

مسیر شمارهٔ ۳- شمال غربی ۲

تهران- تبریز (۲ شب)
سرعین (۲ شب)
آستارا- انزلی- خلخال (۱ شب)- تهران

مسیر شمارهٔ‌۴- غرب

تهران- همدان(۱ شب)
سنندج (۱ شب)
زریوار (۲ شب)
کرمانشاه (۱ شب)- تهران

مسیر شمال ۵- شمال شرقی

تهران- مشهد (۳ شب)
چالوس- ساری(۲ شب)- تهران

مسیر شمارهٔ ۶- مرکزی

تهران- کاشان (۱ شب)
اصفهان (۳ شب)- تهران

مسیر شمارهٔ ۷- جنوب

تهران- اصفهان(۲ شب)
شیراز (۲ شب)- تهران

مسیر شمارهٔ ۸- جنوب

تهران- یزد (۱ شب)
کرمان (۱ شب)
بندرعباس (۱ شب)
حمل خودرو با کشتی از طریق بندر لنگه و کیش (۳ شب)
قشم (۲ شب)
شیراز (۲ شب)- تهران
  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

سفر به سرزمین کلوت‌ها

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳ ب.ظ

کویرگردی تجربهٔ لذت‌بخشی است و خوشبختانه کشور ما از این موهبت طبیعی بی‌بهره نیست و وجود کویرهای زیبا در سرزمین‌مان بازدیدکنندگانی را از سراسر دنیا جذب می‌کند. یکی از این کویرهای زیبا، شهداد کرمان است که علاوه بر آرامش مطلق، سکوت و شن‌های روانی که دارد دارای «کلوت‌هایی» است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. این کلوت‌ها یا کوه‌های شنی در طول سالیان دراز و در اثر باد ایجاد شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با منطقهٔ کویرگردی شهداد کرمان و زیبایی‌های آن آشنا شوید.

منطقهٔ ‌شهداد در کجا واقع شده است؟

منطقهٔ شهداد در شمال شرقی استان کرمان و در حاشیهٔ‌ کویر لوت قرار دارد. جالب است بدانید این شهر در دورهٔ امپراطوری عیلامی مرکز ایالت آراتا بوده و قدیمی‌ترین پرچم فلزی با عنوان «درفش شهداد» در آنجا یافت شده است. شهر شهداد قدمتی ۶ هزار ساله دارد و در سال ۱۳۴۷ توسط کاوشگران سازمان میراث فرهنگی کشف شده است. یکی از شگفت‌انگیزترین خواص جغرافیایی منطقهٔ کویری شهداد نزدیکی آن به مناطق کوهستانی و سردسیر «سیرچ» است. تا حدی که در کلوت‌‌های شهداد نیز کوه‌های پوشیده از برف در دور دست خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

یاقوتی سرخ در دل کویر/ راهنمای سفر به روستای انارک

گردش در کوه توچال تهران/ راهنمای صعود به قله توچال

آشنایی با کلوت‌ها

کلوت ترکیبی از واژهٔ کل و لوت است و به معنی شهر لوت است. کلوت‌ها تشکیل شده از ریزدانه‌های ماسه‌ای به همراه گچ و نمک هستند که در اثر وجود آب‌های شور رسوب کرده و به مرور زمان خشک شده‌اند. کلوت‌ها بین ۱۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند و دیوارهٔ آنها در اثر تخریب دارای شیبی ملایم است که پس از آن به صورت قائم درمی‌آید.

راه‌های دسترسی به کلوت‌های کویر شهداد

برای دسترسی به منطقهٔ کلوت‌های کویر شهداد امکانات منظم حمل و نقلی مثل اتوبوس و یا تاکسی‌هایی که مقصد آنها صرفاً کلوت‌ها است وجود ندارد و حتماً باید از خودروی شخصی و یا ماشین دربستی استفاده کنید. اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید ابتدا وارد جادهٔ کرمان- نهبندان شوید و پس از طی کردن ۹۰ کیلومتر از مسیر کوهستانی روستای ییلاقی سیرچ به شهر زیبا شهداد رسیده و بعد از طی کردن مسافت ۴۰ کیلومتر به کویر شهداد برسید.

پوشش گیاهی کلوت‌ها

اگر از کوه سیرچ به سمت کلوت‌ها حرکت کنید متوجه کاهش زندگی نباتی در طول مسیر خواهید شد. در مسیر رسیدن به منطقهٔ شهداد بوته‌های گز به صورت پراکنده قابل مشاهده هستند و در نزدیکی کلوت‌‌ها بوته‌های پراکنده‌ای از استراگل روییده است که با پیشروی به داخل کلوت‌ها محو می‌‌شود. دلیل عدم وجود پوشش گیاهی در منطقهٔ کلوت‌های شهداد جنس خاک این منطقه است که از رس، ماسه و نمک تشکیل شده و فقر آب نیز عامل مهم دیگری است که مانع از رشد گیاهان می‌شود. وب سایت آکاس

جاذبه‌های طبیعی کویر شهداد

علاوه بر کلوت‌های زیبای کویر شهداد که تماشای آن شما را مسحور می‌کند، تماشای شب کویر شهداد نیز بسیار دیدنی است و آسمان پرستاره آن در شب‌های اول و آخر ماه تجربه‌ای تکرار نشدنی برای اکثر بازدیدکنندگان است.

در کویر شهداد منطقه‌ای با نام «گندم بریان» وجود دارد که به تعبیری گرم‌ترین نقطهٔ جهان است و شهرت جهانی دارد. این منطقه در ۸۰ کیلومتری شمال شهداد واقع شده است و کم‌ارتفاع‌ترین منطقهٔ داخلی ایران است و تقریباً خالی از حیات است. برای بازدید از این منطقه فصل زمستان را انتخاب کنید تا از گرمای زیاد در امان باشید.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

عروس گل‌های آپارتمانی | آشنایی با گیاه بنفشه آفریقایی

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳ ب.ظ

عروس گل‌های آپارتمانی | آشنایی با گیاه بنفشه آفریقایی

 

اگر قصد نگهداری گل و گیاه آپارتمانی را دارید و به دنبال گیاهی هستید که در کنار ظاهر زیبای برگ‌هایش، در تمام طول سال گل‌های زیبا و خوش‌رنگی بدهد، انتخاب گیاه بنفشهٔ آفریقایی را فراموش نکنید. همانطور که از نام این گیاه مشخص است،‌ بنفشهٔ آفریقایی از گیاهان بومی شرق قارهٔ‌ آفریقا است. گلربرگ‌های این گیاه در رنگ‌های سفید، بنفش، قرمز، صورتی و آبی است و برگ‌های مخملی آن گاهی به صورت ابلق و گاهی تک رنگ و ساده است.

شرایط نگهداری بنفشهٔ آفریقایی

یکی از روش‌های متداول آبیاری گیاه بنفشهٔ آفریقایی، آبیاری توسط زیرگلدانی است. در این روش زیرگلدانی را از آب بدون کلر پر می‌کنید و پس از نیم‌ساعت آب اضافی زیرگلدانی را خالی می‌کنید. حتماً از آب بدون کلر برای آبیاری آن استفاده کنید زیرا کلر موجود در آب مانع از شکوفه دادن آن می‌شود و برگ‌های مخملی گیاه را می‌سوزاند. همچنین دقت داشته‌باشید تا آب خیلی سرد نباشد زیرا این گیاه به سرما بسیار حساس است.

این گیاه را می‌توانید در نور خیلی کم نیز نگهداری کنید اما برای گل‌دهی این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارید و بهتر است آن را پشت پنجره‌های جنوبی نگهداری کنید. این گیاه به حدود ۱۲ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی مطلق نیاز دارد. اما اگر در خانه نور کافی ندارید می‌توانید با نور لامپ نیز به گل‌دهی گیاه کمک کنید. بهتر است از لامپ‌های مهتابی استفاده کنید و آنها را در فاصلهٔ‌ ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری گیاه قرار دهید یا از لامپ‌های رشد استفاده کنید.

برای کوددهی به این گیاه نیز در هر دوره از آبیاری از کود رشد (سه بیست) برای رشد بهتر و هر ۲۰ روز یکبار از کود گل دهی (۳۶۱۲۱۲) برای تحریک گیاه و گل دادن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

گیاه خوش‌یمن آپارتمانی/ آشنایی با گیاه آگلونما

فوت و فن باغبانی در منزل | نکاتی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

شیوه تکثیر و قلمه زدن گیاه بنفشهٔ‌ آفریقایی

تکثیر بنفشهٔ آفریقایی از طریق بذر، برگ، نیم برگ، تقسیم بوته و حتی کشت بافت گیاه صورت می‌گیرد. اما آسان‌ترین راه تکثیر این گیاه، تکثیر برگ است. در این روش با انتخاب برگ سالم و بالغ (معمولاً برگ‌های وسطی بهتر است) و بریدن آنها به صورت مورب از انتهای دمبرگ، قرار دادن قلمه در آب یا بستری سبک مثل پیت‌ماوس و پرلیت و قرار دادن قلمه با زاویهٔ ۴۵ درجه در خاک می‌توانید گیاه را تکثیر کنید.

خاک مناسب برای گیاه بنفشهٔ آفریقایی

مناسب‌ترین خاک برای این گیاه خاک‌برگ به همراه پیت‌ماوس و پرلیت است و بهتر است در فصول گرم سال روزی یکبار با کود‌های تقویتی و غذاهای کمکی به رشد و تقویت گیاه کمک کرد.

گلدان مناسب برای بنفشهٔ آفریقایی

علاوه بر توجه به سایز گلدان که با توجه به بزرگی و کوچکی گیاه و حجم ریشه‌های آن تعیین می‌شود باید به جنس بدنهٔ گلدان نیز توجه کرد. از آنجایی که گیاه بنفشهٔ آفریقایی به سرما حساسیت دارد بهتر است این گیاه را در گلدان‌های پلاستیکی پرورش دهید و از گلدان‌های فلزی یا سفالی استفاده نکنید تا شوک سرما به ریشه‌های گیاه وارد نشود زیرا باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

 

برای آشنایی با عروس گل‌های آپارتمانی اینجا کلیک کنید

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

بیمار کرونایی در منزل دارید؟ سرویس بهداشتی را با این دستورالعمل ضدعفونی کنید

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱ ب.ظ

بیمار کرونایی در منزل دارید؟ سرویس بهداشتی را با این دستورالعمل ضدعفونی کنید

 

کرونا که روزها و ماه‌هاست دارد در دنیا می‌تازد، معلوم نیست تا چه زمان مهمان زندگی‌ها و خانه‌های ماست.

در شرایط قرنطینه تمیز و ضدعفونی کردن محیط خانه با حساسیت بیشتری باید انجام شود. در حالی‌که در ایام قرنطینه مدام محیط منزل را از آلودگی پاک می‌کنیم اما اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل داشته باشیم این اقدامات با وسواس و دقت بیشتری باید انجام شود.

در واقع با این وضع نظافت و ضدعفونی خانه مانند روال عادی نیست. یکی از جاهایی که بیشتر محل آلودگی است و باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای به خرج داد، حمام و سرویس بهداشتی است. گرچه پزشکان توصیه می‌کنند فرد مبتلا به کووید ۱۹ بهتر است از سرویس بهداشتی و حمام غیرمشترک با سایر اعضای خانواده استفاده کند؛ اما در شرایط کنونی که بسیاری از خانواده‌ها در آپارتمان‌هایی با متراژ نه‌چندان زیاد سکونت دارند، عمل به این توصیه عملا غیرممکن است. بنابراین برای ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و حمام بهتر است این کارها را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

نبرد تن به تن با ویروس نابه‌کار | ضدعفونی کردن خانه در دوران کرونا

بخور و نخورهای دوران کرونا | ویتامین‌ها و مکمل‌ها را بخوریم یا نه؟!

در مرحله اول اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید تمام وسایل اضافی داخل دستشویی از جمله مسواک، حوله، ادکلن و … را از داخل محوطه سرویس خارج کنید؛ چون احتمال آلوده شدن آن‌ها بسیار زیاد است. قبل از ورود بیمار به سرویس بهداشتی و حمام و تا ساعتی پس از خروج او سیستم تهویه سرویس را روشن کرده و روشن نگه دارید تا هوای تازه در سرویس جریان یابد. پس از هر بار استفاده از دستشویی و حمام توسط بیمار، سطوح مورد تماس مانند دستگیره‌های در، کلید و پریز و شیرآلات را با مواد مخصوص و حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل یا محلول سفیدکننده، ضدعفونی کنید. شاید گفتن اینکه لوازم شخصی فرد بیمار مثل حوله و لیف و صابون باید تنها مختص فرد بیمار باشد و فرد دیگری از آن استفاده نکند، توضیح واضحات باشد؛ اما مورد مهمی است.

مورد بعدی این است که برای استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مختلف، دستورالعمل روی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید تا از تاثیرگذاری‌شان مطمئن شوید. برای مثال وقتی از مایع سفیدکننده رقیق استفاده می‌شود، بهتر است این مواد به مدت ۱۰ دقیقه روی سطوح باقی‌ بماند و سپس شست ‌وشو با آب فراوان انجام گیرد. برای انجام شست‌و‌شو و ضدعفونی هم از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید و اگر امکان استفاده از این نوع دستکش وجود نداشت، سعی کنید دستکش پلاستیکی مخصوص سرویس بهداشتی داشته باشید و از آن در جای دیگر استفاده نکنید و پس از استفاده به خوبی آن را با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید. فردی که نظافت می‌کند هم باید بلافاصله پس از پایان کار دوش گرفته و لباس‌هایش را عوض کند. از آنجا که قطرات و ترشحات دهانی و بدنی بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند باعث انتقال بیماری به دیگر افراد خانواده شود؛ فردی که وظیفه نظافت سرویس بهداشتی و حمام را بر عهده دارد باید از ماسک سه‌لایه مناسب استفاده کند.

آکاس

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

آنتی‌بیوتیک‌های کاملا طبیعی و در دسترس را بشناسید

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰ ب.ظ

آنتی‌بیوتیک‌های کاملا طبیعی و در دسترس را بشناسید

 

آنتی‌بیوتیک یک ماده ضدباکتری است که می‌تواند رشد باکتری‌ها را متوقف یا سرعت آن را کاهش دهد. قبل از ساخت و تولید آنی‌بیوتیک‌ها، بسیاری از عفونت‌های باکتریایی گسترس پیدا کردند و بدن به صورت طبیعی نتوانست با آن مبارزه کند و در نهایت در بسیاری از مواقع منجر به مرگ شد.

معمولاً بدن ما معمولاً می‌تواند با باکتری کنار بیاید و با عفونت مقابله کند. در موارد خاص اما باکتری‌های مضری وجود دارند که سیستم ایمنی بدن قدرت کافی برای مبارزه با همه آن‌ها را ندارد. باکتری‌ها بسیار سازگار هستند و گاهی در برابر داروهایی که برای مقابله با آن‌ها می‌خوریم، تکامل پیدا می‌کنند و در این حالت به اصطلاح مقاومت به آنتی‌بیوتیک شکل می‌گیرد.

به علت مقاومتی که در بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها شکل می‌گیرد، توصیه می‌شود که اغلب به بدن خود اجازه دهید بدون دارو با باکتری‌ها مبارزه کند. برای بهبود توانایی سیستم ایمنی بدن در دفع عفونت به طور طبیعی می‌توانید سبزیجات، مغزها، میوه‌ها و دانه‌های بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. بد نیست ضد باکتری‌های بدن خود را تقویت کنید تا جز در مواقع ضروری به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز پیدا نکنید.

سیر

سیر صدها سال است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی استفاده می‌شود و همچنین دارای خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضد میکروبی است. ترکیبی به نام آلیسین در سیر شناخته شده است. برای مقابله با عفونت‌ها می‌توانید سیر را به طور پخته یا خام به رژیم خود اضافه کنید. آن را در غذا یا سس سالاد مصرف کنید.

فلفل هندی

فلفل هندی ماهیت آنتی‌بیوتیکی دارد و هم ضدقارچ است. وقتی بیمار هستیم به ما توصیه می‌َشود رژیم خود را تند نکنیم، اما فلفل هندی می‌تواند به دفع بیماری کمک کند. شما می‌توانید فلفل هندی کاین را با روغن نارگیل یا زیتون رقیق کنید تا تمام فواید آن بدون آسیب رساندن به بافت‌های شکننده بدن شما حاصل شود.

عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه‌های گریپ فروت دارای خواص ضدباکتریایی قدرتمند است. عصاره‌های هسته گریپ فروت روی زگیل‌ها و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار خارجی و عفونت‌های باکتریایی داخلی موثر است.

زنجبیل

خوردن زنجبیل تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد. توانایی‌های آنتی بیوتیکی طبیعی زنجبیل برای مدت طولانی در برابر عوامل بیماری زای ناشی از غذا موثر است. زنجبیل یک ادویه عالی برای افزدون به وعده‌های غذایی است و احتمال بیماری را کاهش می‌دهد، حتی اگر در معرض بیماری‌های باکتریایی جدی باشید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل مملو از آنتی اکسیدان است و دارای خصوصیات ضدقارچی و ضدمیکروبی است. بنابراین بسیار مشهور است که روغن نارگیل برای عفونت‌های خارجی و داخلی بدن شما موثر است.

شما به سادگی می‌توانید سیستم ایمنی قوی بدن خود را با استفاده صحیح از روغن نارگیل تضمین کنید. از آنجایی که از نظر چربی اشباع کاملا بالا است، توصیه می‌شود که میزان اعتدال در آن رعایت شود.

سرکه سیب

سرکه سیب برای بهبود انواع بیماری‌ها تبلیغ می‌شود. طرفداران سرکه سیب معتقد هستند که این ماده در همه موارد از کاهش وزن گرفته تا پیشگیری از سرطان موثر است. شما می‌توانید هر روز از این نوشیدنی طبیعی استفاده کنید و آن را به عنوان یک نوشیدنی ضروری در سبد غذایی خود بگنجانید.

برای شناخت آنتی‌بیوتیک‌های کاملا طبیعی و در دسترس اینجا کلیک کنید

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

با راهکارهای بازگشت به زندگی عادی پس از کرونا آشنا شوید | مدیریت حافظه و تمرکز حواس

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷ ب.ظ

با راهکارهای بازگشت به زندگی عادی پس از کرونا آشنا شوید | مدیریت حافظه و تمرکز حواس

 

یکی از دغدغه‌های بزرگی که افراد مبتلا پس از بهبودی دارند، بازگشت به روال عادی زندگی است. از آنجا که کرونا انرژی جسمی و روحی زیادی را از افراد مبتلا سلب می‌کند باید راه‌هایی پیدا کرد که بتوان با سرعت بیشتری به زندگی عادی برگشت.

هر کاری که ما انجام می‌دهیم از جمله استحمام، لباس پوشیدن و آماده کردن غذا و همچنین کار کردن و تفریح از ما انرژی می‌گیرد و بعد از یک بیماری شدید، همانند قبل انرژی نداریم و برخی کارها نسبت به قبل نیاز به تلاش بیشتری دارند. در شرایط پس از بهبودی، اگر در طول روز همچنان احساس خستگی مفرط می‌کنید و یا تنگی نفس و ضعف دارید ناخوشایند است؛ اما خوب بعد از یک دوره سخت بیماری کاملا طبیعی است.

راهکارها

اگر حالت‌ها و احساس ناخوشایند ضعف را دارید این راهکارها می‌توانند کمک‌کننده باشند: انتظارات خود را بر اساس آنچه که می‌توانید در یک روز انجام دهید، تطبیق دهید. اهداف واقع‌بینانه را بر اساس آنچه که احساس می‌کنید، تعیین کنید برای مثال وقتی که خیلی خسته یا دچار تنگی نفس یا ضعف شدید هستید، حتی بیرون رفتن از رختخواب، استحمام و لباس پوشیدن می‌توانند اهداف قابل دسترسی باشند. انرژی خود را با انجام دادن کارها در وضعیت نشسته، تا حد ممکن ذخیره کنید مانند زمانی که دوش می‌گیرید، لباس می‌پوشید یا غذا آماده می‌کنید. سعی کنید کارهایی را که نیاز به ایستادن، خم شدن، کشیدن بدن یا چمباتمه زدن برای مدت طولانی دارد، انجام ندهید. مورد مهم دیگر این است که اصلا عجله‌ای برای انجام کارها نداشته باشید و آهسته کار کنید و سعی کنید در میان وظایف سنگین، وظایف سبکی را هم انجام دهید. باید زمانی هم در طول روز برای استراحت کردن به خود اختصاص دهید. اجازه بدهید دیگران به شما در انجام وظایفی که مشکل دارید، کمک کنند. کارهایی مثل مراقبت از بچه‌ها، خرید کردن، آماده کردن غذا یا رانندگی ممکن است، برای شما مشکل باشد. حمایت دیگران را بپذیرید و به آنها بگویید که برای کمک به شما چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. استفاده از شرکت‌های خدماتی برای خرید یا رستوران‌ها، زمانی که هنوز در حال بهبود هستید، می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای بازگشت به فعالیت‌ها به خود سخت نگیرید. سعی نکنید مسئولیت‌ها را تا زمانی که بهبود نیافته‌اید، به طور کامل بر عهده بگیرید. به رئیس خود بگویید که تدریجا بر سر کار خود باز خواهید گشت، و نقشی را بر عهده  بگیرید که مدیریت آن برای شما ساده‌تر است. برای مراقبت از فرزندان از حمایت دیگران استفاده کنید و به تدریج به عادات و تفریحات سابق خود بازگردید.

بیشتر بخوانید:

به بیماران کرونایی چه غذاهایی بدهیم؟

بخور و نخورهای دوران کرونا | ویتامین‌ها و مکمل‌ها را بخوریم یا نه؟!

مدیریت مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز حواس

مطالعات علمی تاکنون نشان داده از آنجا که هیپوکامپ و آمیگدال که قشر جلویی مغز هستند و مسئولیت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را بر عهده دارند، از سوی کرونا مورد حمله قرار می‌گیرند، تمرین ذهن‌آگاهی می‌تواند باعث بهبود تمرکز و توجه کردن، کارکرد حافظه و افزایش انگیزه شود. برای کسانی که کووید۱۹ را بدترین نوعش تجربه کرده و در بیمارستان از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده کرده‌اند، تجربه مشکلات جدید در توجه، به یاد آوردن چیزها و اندیشیدن، بسیار متداول است. این مشکلات در عرض چند هفته یا چند ماه خود به خود از بین می‌رود؛ اما برای برخی افراد ممکن است مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد. اگر بعد از بیماری دچار حواس‌پرتی و مشکلاتی در عدم تمرکز شده‌اید، راهکارهای زیر می توانند کمک‌کننده باشند: آکاس

 تمرین فیزیکی و ورزش:  ورزش نه‌تنها در افرادی که سابقه بیماری دارند بلکه در افراد سالم هم می‌تواند به بهبود فعالیت مغزی کمک کند. با اینکه پس از بیماری با داشتن ضعف، تنگی نفس یا خستگی مفرط ورزش کردن می‌تواند مشکل باشد؛ اما سعی کنید به تدریج ورزش را به کارهای روزمره خود بیافزایید. تمرین‌های قدرتی و بدن‌سازی نقطه خوبی برای شروع هستند.

تمرین های ذهنی:  تمرینات ذهنی مثل تفریحات یا فعالیت‌های جدید، پازل، بازی حروف و اعداد، تمرین‌های حافظه و کتاب خواندن می‌توانند کمک‌کننده باشند. با تمرین‌های ذهنی که برای شما چالش‌برانگیز ولی در عین‌حال دست‌یافتنی باشند، شروع کنید و با افزایش توانایی خود، سطح دشواری آن‌ها را افزایش دهید. حافظه خود را با فهرست‌برداری، نکته‌برداری و گذاشتن زنگ هشدار مثل هشدار با تلفن‌های هوشمند ارتقاء دهید. این کارها می‌توانند به شما یادآور شوند که چه کارهایی را باید انجام دهید. یک راهکار هم این است که فعالیت‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا دچار احساس یاس و ناامیدی نشوید. حتی فهرست کردن کارها و مدیریت آن‌ها و زمان‌بندی صحیح و یا تطبیق دادن انتظارات با توان بدنی و اجازه دادن به دیگران برای کمک به شما، بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید