بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

سفر به سرزمین کلوت‌ها

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳ ب.ظ

کویرگردی تجربهٔ لذت‌بخشی است و خوشبختانه کشور ما از این موهبت طبیعی بی‌بهره نیست و وجود کویرهای زیبا در سرزمین‌مان بازدیدکنندگانی را از سراسر دنیا جذب می‌کند. یکی از این کویرهای زیبا، شهداد کرمان است که علاوه بر آرامش مطلق، سکوت و شن‌های روانی که دارد دارای «کلوت‌هایی» است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. این کلوت‌ها یا کوه‌های شنی در طول سالیان دراز و در اثر باد ایجاد شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با منطقهٔ کویرگردی شهداد کرمان و زیبایی‌های آن آشنا شوید.

منطقهٔ ‌شهداد در کجا واقع شده است؟

منطقهٔ شهداد در شمال شرقی استان کرمان و در حاشیهٔ‌ کویر لوت قرار دارد. جالب است بدانید این شهر در دورهٔ امپراطوری عیلامی مرکز ایالت آراتا بوده و قدیمی‌ترین پرچم فلزی با عنوان «درفش شهداد» در آنجا یافت شده است. شهر شهداد قدمتی ۶ هزار ساله دارد و در سال ۱۳۴۷ توسط کاوشگران سازمان میراث فرهنگی کشف شده است. یکی از شگفت‌انگیزترین خواص جغرافیایی منطقهٔ کویری شهداد نزدیکی آن به مناطق کوهستانی و سردسیر «سیرچ» است. تا حدی که در کلوت‌‌های شهداد نیز کوه‌های پوشیده از برف در دور دست خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

یاقوتی سرخ در دل کویر/ راهنمای سفر به روستای انارک

گردش در کوه توچال تهران/ راهنمای صعود به قله توچال

آشنایی با کلوت‌ها

کلوت ترکیبی از واژهٔ کل و لوت است و به معنی شهر لوت است. کلوت‌ها تشکیل شده از ریزدانه‌های ماسه‌ای به همراه گچ و نمک هستند که در اثر وجود آب‌های شور رسوب کرده و به مرور زمان خشک شده‌اند. کلوت‌ها بین ۱۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند و دیوارهٔ آنها در اثر تخریب دارای شیبی ملایم است که پس از آن به صورت قائم درمی‌آید.

راه‌های دسترسی به کلوت‌های کویر شهداد

برای دسترسی به منطقهٔ کلوت‌های کویر شهداد امکانات منظم حمل و نقلی مثل اتوبوس و یا تاکسی‌هایی که مقصد آنها صرفاً کلوت‌ها است وجود ندارد و حتماً باید از خودروی شخصی و یا ماشین دربستی استفاده کنید. اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید ابتدا وارد جادهٔ کرمان- نهبندان شوید و پس از طی کردن ۹۰ کیلومتر از مسیر کوهستانی روستای ییلاقی سیرچ به شهر زیبا شهداد رسیده و بعد از طی کردن مسافت ۴۰ کیلومتر به کویر شهداد برسید.

پوشش گیاهی کلوت‌ها

اگر از کوه سیرچ به سمت کلوت‌ها حرکت کنید متوجه کاهش زندگی نباتی در طول مسیر خواهید شد. در مسیر رسیدن به منطقهٔ شهداد بوته‌های گز به صورت پراکنده قابل مشاهده هستند و در نزدیکی کلوت‌‌ها بوته‌های پراکنده‌ای از استراگل روییده است که با پیشروی به داخل کلوت‌ها محو می‌‌شود. دلیل عدم وجود پوشش گیاهی در منطقهٔ کلوت‌های شهداد جنس خاک این منطقه است که از رس، ماسه و نمک تشکیل شده و فقر آب نیز عامل مهم دیگری است که مانع از رشد گیاهان می‌شود. وب سایت آکاس

جاذبه‌های طبیعی کویر شهداد

علاوه بر کلوت‌های زیبای کویر شهداد که تماشای آن شما را مسحور می‌کند، تماشای شب کویر شهداد نیز بسیار دیدنی است و آسمان پرستاره آن در شب‌های اول و آخر ماه تجربه‌ای تکرار نشدنی برای اکثر بازدیدکنندگان است.

در کویر شهداد منطقه‌ای با نام «گندم بریان» وجود دارد که به تعبیری گرم‌ترین نقطهٔ جهان است و شهرت جهانی دارد. این منطقه در ۸۰ کیلومتری شمال شهداد واقع شده است و کم‌ارتفاع‌ترین منطقهٔ داخلی ایران است و تقریباً خالی از حیات است. برای بازدید از این منطقه فصل زمستان را انتخاب کنید تا از گرمای زیاد در امان باشید.

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی