بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

بروزترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

جایی برای سرگرم شدن و اظافه به دانستنیات!!

درباره روغن موتور ماشین بیشتر بدانیم؛ انواع و قیمت

بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید | يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ب.ظ

درباره روغن موتور ماشین بیشتر بدانیم؛ انواع و قیمت

 

برای راننده‌های کهنه‌کار و حرفه‌ای اهمیت روغن موتور مشخص است و بر حسب تجربه می‌دانند باید از چه روغنی در خودرو استفاده کنند؛ اما راننده‌های تازه‌کاری که زیاد هم سر از قطعات ماشین درنمی‌آورند و بیشتر مصرف‌کننده هستند معمولاً از جزئیات روغن‌های موتور چیز زیادی نمی‌دانند؛ دربارهٔ روغن موتور و کارکردها و انواع آن مواردی را با هم مرور می‌کنیم تا هنگام مراجعه برای تعویض روغن ماشین  سردرگم نشویم.

کارایی روغن موتور

وظیفهٔ اصلی روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن است؛ بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای روغن موتور خودرو انتخاب کنیم، در واقع به خودمان و صد البته به جیبمان خدمت کرده‌ایم. در واقع بهتر است روغن موتوری انتخاب کنیم که امتحانش را پس داده باشد هرچند قیمت بالاتری هم داشته باشد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش‌های مختلف و قطعات متحرک موتور را دارد. ضمناً روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.

طبقه‌بندی SAE

طبقه‌بندی SAE همان چیزی است که انجمن مهندسی خودرو، بر اساس آن روغن‌های موجود در بازار را تقسیم‌بندی کرده است.  طبقه‌بندی SAE با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده است. تقسیم‌بندی به این صورت است که عدد قبل از حرف W نشان‌دهنده گرانروی روغن در دمای پایین است و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدی که نشان‌دهنده گرانروی در دمای بالا برای روغن است، هرچه بیشتر باشد روغن مذکور در دمای بالاتر چسبندگی بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال ۲۰w نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین و w50 ویسکوزیته در دمای بالاست.

روغن مخلوط؛ درست یا غلط؟!

پیش آمده که با عجله به مغازهٔ تعویض روغن رفته باشید و از فروشنده و مکانیک بخواهید سریع روغن موتور را عوض کند و بعد هم بلافاصله راهی جاده شده باشید. خوب این کار درستی نیست. دلیلش هم این است که در حرکت با فشاری که به موتور خودرو وارد می‌شود، باقیمانده روغن قبلی با روغن جدید مخلوط می‌شود و چون معمولا دو نوع روغن با هم همخوانی و سازگاری ندارند و به خاطر تفاوت‌های موجود در فرمول شیمیایی، روغن قدیمی و باقی‌مانده در خودرو می‌تواند خاصیت روغن جدید را کاهش داده و باعث از بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی که خریداری کرده‌ایم، بشود. بنابراین بهتر است تعویض روغن را با حوصله بیشتری انجام داده و اجازه دهیم روغن سوختهٔ داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود.

بیشتر بخوانید:

همه آنچه باید درباره کد کالا و استعلام و شناسایی آن بدانید

قصد تعویض پلاک خودرو دارید؟ این مطلب را بخوانید

چه زمانی روغن خودرو را عوض کنیم؟

زمان عوض کردن روغن موتور بستگی زیادی به میزان استفاده از خودرو دارد. یعنی باید بر حسب کیلومتر ماشین حواستان باشد که در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن ماشین کنید. بیشتر روغن موتورهای موجود در بازار بیش از ۵۰۰۰ و حداکثر تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر قابل استفاده هستند، اما این میزان بستگی به عوامل مختلفی دارد. با این حال در گذشته با توجه به ماینرال بودن روغن‌ها و احتمال پایان طول عمر آن‌ها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، خیلی‌ها اقدام به تعویض خودرو آن هم سالی دو بار می‌کردند، اما امروزه که خودورها مدرن‌تر شده‌اند دیگر خودشان زمان تعویض روغن که برسد آلارم مخصوص را به راننده می‌دهند. دو نکته‌ای که بد نیست موقع تعویض روغن به آن توجه کنید اول این است که اگر دیدید روغن موتور سیاه شده، نشانهٔ خوبی برای رسیدن زمان تعویض روغن است. سیاه شدن روغن موتور یعنی روغن‌موتور به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است. اما اگر دیدید بعد از مسافت چندهزار کیلومتر، هنوز هم رنگ روغن‌موتور همچنان شفاف است به این معنی است که روغن دوده حاصل از احتراق را جذب نمی‌کند و کیفیت خوبی ندارد. مورد بعدی این است که سعی کنید موقع تعویض روغن، فیلتر روغن را هم عوض کنید. چون فیلتر روغن به عنوان یک صافی عمل می‌کند که با جدا کردن ذرات شناور موجود در روغن، مانع آسیب دیدن موتور می‌شود.

اصل یا تقلبی؟!

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن روغن موتور باید ابتدا به برچسبی که توسط کارخانه سازنده روی قوطی روغن می‌زنند و نشانه اصالت کالا است، توجه کرد. معمولا کارخانه‌های معتبر از برچسب‌های بزرگ استفاده می‌کنند و نام تجاری به همراه هولگرام روی ظرف روغن موتور دیده می‌شود. اگر این برچسب را روی محصول ندیدید مطمئنا روغن شما از استاندارد لازم برخوردار نیست و تقلبی است. بی‌بو بودن روغن موتور نشانه‌ای از اصل بودن روغن موتور است. هرگاه با باز کردن روغن موتور بوی تندی احساس کردید به سلامت و اصل بودن روغن شک کنید.

قیمت‌ها در چه حدودی است؟

این روزها قیمت‌ها مدام در نوسان است. اما با اندکی پرس و جو حد و حدود قیمت‌ها دستتان می‌آید. برای مثال روغن موتور بهران ۴ لیتری از ۸۸ هزار تومان تا ۱۱۱ هزارتومان به فروش می‌رسد. روغن موتور ایرانول مدل ۱۶۰۰۰ ظرفیت ۴ لیتر با قیمتی در حدود ۶۸ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود. روغن موتور سه و نیم لیتری اسپیدی هم از ۸۴ هزار تومان تا ۹۴۰ هزار تومان در بازار موجود است.

 

  • بروز ترین مطالب روز دنیا معرفی استارتاپ های جدید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی